لوله کشی آب و تاسیسات ساختمان  از قبیل  لوله کشی  آب سرد و گرم مصرفی  و  رفت و برگشت رادیاتورها از مهم ترین بخش ساختمان است.
اجرای صحیح   لوله کشی  فاضلاب  برای  دفع   پسماند  آب های  مصرفی در خانه  و  راهکارهای  اصولی  به جهت  جلوگیری  از انتشار بوی  نا مطبوع  حاصل از فاضلاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در مرحله زیر کاری در هر ساختمان  بشمار می آید.

اهمیت لوله کشی آب در ساختمان

لوله کشی  آب و  فاضلاب  در هر ساختمان  بقدری  مهم  و اساسی است که  در اصلاح  اهمیت  و نقش لوله کشی آب  و لوله کشی  فاضلاب ساختمان  را اصطاحا به  قلب  ساختمان  تشبیه  می کنند.

یادمان باشد یکی  از مواردی  که در بازسازی ساختمان یا در زمان  احداث ساختمان  جدید بخصوص  در بازسازی خانه های قدیمی  باید  دقت و وسواس  بیشتری  به آن  داشته  باشیم   جنس و  کیفیت  لوله های آب سرد وگرم و  لوله های رفت و برگشت  رادیاتور ها است .

که  حتما  دارای  کیفیت  لازم   ودارای  استاندارد  باشد  زیرا  که  بعد از اجرای لوله  کشی تمامی  لوله ها  در زیر کار می مانند  و  روی آنها  با کاشی و سرامیک و  ملات  پوشیده  می شود  ودیگر  دسترسی به آنها  وجود ندارد.

معایب لوله کشی آهنی (قدیمِی)

در ساختمان های جدید خبری از لوله های آهنی و فلزی برای انتقال  آب نیست. این به خاطر معایب این نوع لوله ها است. برای مثال: طول عمر لوله های فلزی بسیار کمتر از لوله های جدید پلی پروپیلن pp است. از طرفی اتصالات و قلاویز این نوع لوله ها بسیار زمان بر است.  و  عملا  دیگر  توجیهی  اقتصادی و  منطقی  برای بکارگیری آنها وجود ندارد.

در حال  حاضر لوله ها  از جنس  پلی پروپیلن  ساختار  پلیمری  دارند استفاده می‌شوند.

  به  آنها   به  اختصار  مخفف   کلمه پلی پروپیلن  (pp  پ پ ) نیز  می گویند  جایگزین  لوله های فلزی  قدیمی شده است.

 این  لوله ها در ابتدای  ورود  به  بازار با  رنگ  سبز  وارد   بازار  شد  بهمین  دلیل  هنوز  قدیمی ترها  به  آن لوله سبز  می گویند. 

این  لوله های که ساختار  پلیمری نیز دارند از جنس پلی پروپلین هستند  و  با  گذشت زمان رنگ خود را به رنگ سفید تغییر  داد  ولی  هنوز  نام  لوله  سبز  را  با  خود  به  یدک می کشد.  هم اکنون لوله های  آب   با مارک های  تجاری  مثل  آذین  و    یزد بسپار   در بازار  بفور  یافت  می شود. 

مزایا لوله کشی آب از جنس پلی پروپیلن pp

  • سرعت بالای اجرای لوله کشی  و استفاده از یک اتو حرارتی برقی  و قیچی ساده  مخصوص  برش  لوله ها بعنوان ابزار کار 
  • عدم رسوب گرفتگی بدلیل فلزی نبودن آن حتی در سال های طولانی فشار آب در گردش را پایین نمی آورد.
  • عدم زنگ زدگی و پوسیدگی این لوله ها دیگر خیال ما را از ترکیدگی ونشت آب را در چندین سال بعد هم راحت و آسوده می کند
  • انعطاف  پذیری این  لوله ها  بخصوص   در لوله های پنج   لایه  و  نیو پایپ لوله کشی  را راحتتر و منظم تر واجرا را تمیزتر می کند.
  • مقاومت در برابر سرما وگرما ویخ زدگی از جمله ویژگی های لوله های نسل جدید هستند.
  • علاوه بر مقرون بصرفه بودن لوله های پلی پروپیلن سبک بودن آن و حمل و جابجایی این گونه لوله ها است بطوریکه میتوانیم با خم کردن لوله های  4 متری با خودرو شخصی هم آنها را جابجا کنیم.

موارد بالا از دلایل محبیوبت و بکار گیری آنها شده است.

تفاوت لوله های تک لایه و  پنچ لایه 

همچنین  با  توجه  به  پیشرفت  تکنولوژی  لوله های  پنج  لایه  و  هفت  لایه  هم  تولید شده است .

 در لوله های پنج  لایه  از دولایه   پلی پروپیلن   و  دو  لایه چسب مخصوص   و یک لایه پلی  اتیلن  در وسط و  در لوله های هفت لایه  پلی اورتان   فاتیلن  و ینیل الکل  فیبر  بر آن  افزوده  شد.  البته  لوله های  دیگری  مثل  سوپر  پایپ  , نیوپایپ   , هم  بکار  می رود.

لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب بمنظور انتقال و هدایت پسماندهای آب مصرفی در حمام و سرویس بهداشتی و خروجی  آب ماشین ظرفشویی و لباسشویی انجام می‌شود. به این فاضلاب اصطلاحا   اگو  نیز  نامیده  می شود

معمولا در گذشته و خانه های قدیمی  ازلوله های سیمانی  و چدنی برای هدایت آب فاضلاب ساختمان استفاده می شد ولی امروزه  لوله های  پلیکا  و لوله های پوش فیت جایگزین بهتر و مطمن تری نسبت به آنها است.

البته لوله های فاضلاب پوش فیت  دارای مزایا و قابلیت های بیشتری نسبت به لوله های پلیکا هستند واستحکام بیشتر آن ها  در برابر فشار و آببندی مطمن تراز جمله مزایای آنها نسبت به لوله های پلیکا هستند .

در هر صورت نکته حایز اهمیت طرفنظر از بکاربردن لوله پلیکا یا پوش فیت اجرای صولی و دقیق آنهاست که در زیر به آن می پردازیم.

نکات مهم در هنگام اجرای لوله کشی فاضلاب

  • رعایت شیب مناسب برای انتقال فاضلاب در طول از ابتدا تا انتهای  مسیر
  • توجه به تراز بودن سیفون ها  بخصوص شتر گلو در توالت ایرانی برای جلوگیری از انتشار بوی بد فاضلاب 
  • بکاربردن دریچه بازدید در نقاط مناسب مسیر جهت مواقع ضروری و نیازهای آتی
  •  استفاده از رایرز مجزا برای فاضلاب سرویس ها و آشپزخانه
  • لوله کشی ونت ساختمان  برای پاک بودن  هوای داخلی
  • استفاده  از زانوی های 45 درجه بجای زانوهای 90 درجه  بجز ورودی  فاضلاب  سینک  و ظرفشویی و ماشین لباسشویی
  • بکارگیری لوله کش ماهر و با تجربه

لوله کشی گرمایش از کف (سیستم گرمایش ازکف )

سیستم لوله کسی گرمایش  از کف  بیشتر در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای  که میزان نزولات جوی بیشتر از شهر ها  دارند و زمستانی بسیار سردتر دارند و دیگر رادیاتورها  جوابگوی خوبی برای گرم کردن محیط   زندگی نیست و به سختی جواب می دهد بکار می رود.

 ما در بازسازی ویلا های مناطق کوهستانی و سردسیر اطراف تهران مانند لواسان ، فشم ، زایگان،  شمشک ، میگون,  و در مناطق سردسیر دیگر اطراف  تهران  مانند دماوند و آبسرد و فیروزکوه از این سیستم استفاده می کنیم.

دیگر خدمات ما در قسمت لوله کشی بشرح زیر است:
  • تاسیسات ساختمان از قبیل لوله کشی آب سرد و گرم
  •  نصب پکیج و شوفاژ و حذف  شوفاژ خانه  قدیمی
  • نصب ابگرمکن  ، سیستم گرمایش کفی
  • سیستم گرمایش از کف
  • لوله کشی فاضلاب
  • لوله کشی آبگرمکن